You are currently viewing همه چیز درباره پودر کیک

همه چیز درباره پودر کیک

تعریف پودر کیک

پودر کیک به فرآورده اي متشكل از مادة اصلي ( آرد غلات) و مواد اختياري شامل: شكر، بيكينگ پودر، طعم دهنده هاي مجاز خوراكي (مانند: پودر كاكائو، پودر قهوه، هل، زعفران، دارچين، زنجبيل) و اسانس هاي مجاز خوراكي، مخمر، پودر تخم مرغ، سبزيها، ميوه ها، مغزهاي خوراكي، فرآورده هاي شيري مانند: شير خشك بدون چربي و پودر آب پنير، بهبود دهنده ها بر پايه اسيد لاكتيك، نمك طعام و پودر مالتو دكسترين گفته  مي شود كه در بسته بندي هاي مجاز و مناسب تهيه و عرضه مي گردد و مصرف كننده بايد آن را مطابق دستور سازنده آماده و مصرف نمايد.

مزایا و معایب استفاده از پودر کیک آماده 

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که تفاوت کیک‌هایی که با پودر کیک آماده درست می‌شوند با کیک‌هایی خودمان موادشان را اندازه می‌کنیم و درست می‌کنیم در چیست؟ کیک‌هایی که با پودر کیک آماده درست می‌شوند برای مدت زمان بیشتری بافت مرطوب خود را حفظ می‌کنند، سریع آماده می‌شوند و احتمال اینکه نتیجه کار شما خوب از آب درنیاید کم است. درست کردن کیک خانگی برای خیلی از ما لذت بخش است. همچنین پخت کیک در خانه به شما این امکان را می‌دهد که کنترل بیشتری روی موادی که در آن به کار می‌برید داشته باشید. برای مثال ممکن است دوست داشته باشید از اسانس وانیل یا قهوه بیشتر استفاده کنید.

پودر کیک‌های آماده ممکن است حاوی مواد نگهدارنده و چربی‌های ترانس باشند، این پودر کیک‌ها در بسته‌بندی‌های زیبا و در طعم‌های خاصی تولید می‌شوند و برای درست کردن این کیک‌ها باید دستورالعمل درج شده روی جعبه را به دقت بخوانید و طبق آن عمل کنید.

مواد اولیه مصرفی پودر کیک

مواد اوليه مصرفي براي توليد پودر كيک شامل آرد، شكر، شير خشک، امولسیفاير، نمک ، بكينگ پودر و ساير افزودني ها و اسانس هاي خوراكي مجاز مي باشد كه هر كدام بر اساس تركيب توليد انتخابي ، تامين و مورد استفاده قرار مي گيرد.

از نظر مقدار مصرف سالیانه مي توان گفت كه ضريب مصرف ثابتي از مواد اوليه در كليه محصولات به كار مي رود كه به شرح ذيل مي باشد:

  • آرد 40درصد · شكر 20 درصد · شير خشک 30 درصد · امولسیفایر 2 درصد · نمک 5 درصد
  • بكينگ پودر 2 درصد · افزودني هاي مجاز 1 درصد

با توجه به اینکه کلیه پودرهای کیک نیمه آماده های تحت یک تکنولوژی معین ساخته می شوند ، اختلاف انواع مختلف آنها و تنوع وسیعی که در آنها مشاهده می گردد بیشتر به علت تفاوت در نوع اسانس و طعم بکار رفته و همچنین نوع آرد مصرفی می باشد .

  • آرد گندم

يكي از اجزاي مهم كيك مي باشد كه جز اصلي شكل دهنده به آن استفاده مي شود. چون كيك بايستي داراي بافت متخلخل، حفره هاي ريز با ديواره نازك و حالت اسفنجي باشد، براي ايجاد اين كيفيت نقش اصلي به عهده گلوتن يا پروتئين خاص تشكيل دهنده آرد مي باشد.

مقدار پروتئين آرد نبايد از حد معيني بالاتر باشد زيرا باعث سفت شدن بافت كيك و افزايش مصرف روغن و شكر مي شود. همچنين استفاده از آردهاي خيلي ضعيف و كم پروتئين كيك حاصله بافت مطلوب را به دست نخواهد آورد كه براي رفع اين نقيصه از تخم مرغ استفاده مي شود. آرد گندم هاي قرمز زمستانه با مقدار پروتئين 9-7 % و PH حدود 2/5 مناسب كيك مي باشند.

  • شیر خشک

شیر خشک مصرفی باید مطابق استاندارد 1531 باشد . برای بهبود طعم , رنگ, جلای سطح خارجی و بالا بردن ارزش غذایی فرآورده بکار می رود مقدار مناسب آن حدود 5٪ وزن آرد بر مبنای شیر خشک بدون چربی است. شیر خشک را می توان آنرا برای مدت طولانی تری نگهداری کرد و خطر فساد روزانه ی آن وجود ندارد. استفاده از شیر در کیک به منظور دستیابی به اهداف زیر می باشد.

شیر خشک باعث بالا بردن ارزش غذايي در محصول كيك مي گردد.

  • شکر

نقش شکر تنها در شیرین کردن کیک نیست بلکه نقش مهم آن ثابت نگهداشتن حباب‌های ایجاد شده در تخم مرغ است. همچنین شکر در ایجاد بو و رنگ پس از پخت، در کیک‌های اسفنجی و کره‌ای نیز نقش دارد شکر باید مطابق استاندارد شماره 69 باشد. بعد از آرد ، شکر یکی از مهمترین اجزاء فرمول پودر کیک می باشد .

شكر رطوبت را در مغز کیک نگه مي دارد كه در نتيجه بياتي را به تأخير مي اندازد. گلوكز و شكر اينورته از نظر وزني نسبت به ساكارز مؤثرتر مي باشند زيرا وزن مولكولي شان كمتر و در نتيجه تأثير استميك (اسمزي) آنها بيشتر مي باشد. افزايش تراکم شكر باعث مي شود كه خمير تمايل بيشتري براي حالت سياليت داشته باشد و هواي كمتري وارد آن شده و تحت اين شرايط خمير به آساني منتقل مي شود.

  • بیکینگ پودر

 (Baking Powder) یک عامل ورآورنده شیمیایی رایج است که برای پف کردن، سبک شدن و کرکی شدن بافت، در بسیاری از کیک‌ها و شیرینی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیکینگ پودر شامل یک پودر قلیایی، یک نمک اسیدی و یک نوع نشاسته خنثی است. اجزاء اسیدی و قلیایی ترکیب می‌شوند تا به بیکینگ پودر، خاصیت ور آوردن خمیر بدهند.

نشاسته خنثی که به بیکینگ پودر اضافه می‌شود، رطوبت محیط را جذب می‌کند. به علاوه از واکنش در طول مدت زمان نگهداری پودر، جلوگیری می‌کند.

  • نمک طعام

نمک باید مطابق استاندارد 26 باشد. مهمترین کاربرد آن بهبود طعم فرآورده می باشد همچنین موجب تسریع در تشکیل شبکه گلوتن و افزایش دوام آن می گردد. ناخالصی های نمک در رنگ و طعم کیک تاثیر منفی دارد,

  • امولسیفایر

کار اصلی آنها پایدار کردن دو فاز مایع غیر قابل مخلوط شدن است در بیسکویت سازی از امولسیفایر ها در موارد زیر استفاده  می کنند:

الف- کم کردن مقدار چربی فرمول که برای این منظور از دی استیل تارتاریک اسید و استر منو گلیسیرید استفاده می شود.

ب- کم کردن چربی های جامد و امکان استفاده از روغن های مایع بجای آنها که از گلیسرول منو استارت استفاده می شود.

پ- نرم کردن بافت بیسکویت که در این مورد از منو گلیسیرید اتوکسیلیت استفاده می گردد. مواد پوک کننده و تردکننده: انواع مختلفی دارد که پرکاربردترین روش پوک کردن روش شیمیایی است .

  • اسانس

اسانس های مورد استفاده در تولید پودر کیک باید مطابق استاندارد 2274 باشد. برای بهبود عطر و طعم کیک از انواع اسانس مانند پرتغال, نارگیل, وانیل و کاکائو استفاده می گردد. در کیک ساده طعم دهنده وانیل بیشترین کاربرد را دارد دلیل این امر نیز طعم ویژه وانیل و قیمت ارزان آن است, مقدار اسانس در فرمول انواع کیک حدود 5 /. در 1000 است.

ویژگی‌های ظاهری و حسی پودر کیک خوب

*‌ بافت: پودر کیک نیمه آماده باید به صورت همگن و بدون کلوخه باشد. همچنین پس از پخت طبق دستور سازنده باید از بافت و کیفیت مطلوب برخوردار باشد.

* بو و مزه: پودر کیک باید بو و مزه مربوط به مواد طعم‌دهنده مصرفی و اظهار شده روی بسته‌بندی را خصوصاً پس از پخت دارا باشد و بدون بو و مزه تند شدگی، ماندگی و صابونی باشد.

*‌ رنگ: پودر کیک باید پس از پخت رنگ مواد ترکیبی خود را دارا باشد.

*‌ قابلیت پخش: پودر کیک باید قابلیت پخش یکنواخت در آب یا شیر را طبق دستور سازنده دارا باشد.

* مواد خارجی: پودر کیک باید بدون هر گونه مواد خارجی مانند ذرات ریز شن، شیشه، فلز، لارو و پوسته لارو، تخم حشره و… باشد.