You are currently viewing شیرینی های خشک

شیرینی های خشک

شیرینی های خشک بسیار متنوع هستند. کیک و کلوچه ها، نیز در شمار شیرینی ها آورده می شود.در اینجا بعضی از شیرینی ها (شیرینی زبان،نارگیلی،باقلوا،شیرینی عسلی،دانمارکی و…)  اشاره می کنیم.

شیرینی یک خوراکی بسیار خوشمزه است.در ایران آن را با شهد و انواع مغز و آجیل فراوان , در اروپا و ترکیه بیشتر با انواع میوه فصل مثل انواع تارت و در شرق آسیا با پایه اصلی برنج می‌پزند

طبخ شیرینی به مناسبت‌های مختلف مثل تولد و عروسی و مراسم ختم, مهمانی و دورهمی آن‌قدر اهمیت دارد که هر منطقه‌ای در ایران شیرینی خاص خودش را دارد. این شیرینی‌ها معمولا به عنوان سوغاتی آن‌قدر مورد استفاده واقع شده اند.

شیرینی های سنتی

در روزهایی که هنوز پای شیرینی‌های مربایی و نارگیلی و دانمارکی به میزهای پذیرایی باز نشده بود، باقلوا، مسقطی، راحت‌الحلقوم و سوهان پای ثابت تشریفات عید به حساب می‌آمدند؛ شیرینی‌های سنتی‌ای که عمر بعضی از آنها تا زمان قاجار می‌رسد و هنوز هم گاهی در حاشیه پذیرایی نوروزی جایی برای خودشان دست و پا می‌کنند.

آشنایی با برخی شیرینی خشک ایرانی

کیک یزدی :

کیک یزدی یکی از محبوب ترین و خوش طعم ترین کیک های سنتی ما ایرانی ها می باشد. که با توجه به مواد ساده ای که در آن بکار رفته است طعم بی نظیر و خاصی دارد. خوردن آن در کنار چای یا شیر کاکائو بسیار دلچسب است.همچنین همانطور که از نامش پیداست از شهر یزد سرچشمه گرفته است.

yazdi sweet

شیرینی زبان:

یکی دیگر از شیرینی های خشک و محبوبی که در بین تقریبا همه مردم و تمام شهرهای ایران داری طرفدارن بسیاری است شیرینی زبان است که بخاطر مانداری بالا و طعم غیر قابل وصفش ، یکی از شیرینی های خاص و معروف عید نوروز محسوب میشود. شیرینی زبان از خمیر هزارلا تهیه میشود که می توانید این خمیر را از بازار به صورت آماده خریداری کنید و یا خودتان در منزل آن را به راحتی درست کنید

نکاتی که در پخت شیرینی زبان باید بخاطر بسپارید:

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 2 ساعت و و 20دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 20دقیقه میباشد .
شیرینی زبان را می توانید در وعده دسر – سرو کنید

شیرینی-زبان

شیرینی دانمارکی:

شیرینی خوشمزه و پرفروش در قنادی هاست این شیرینی در دانمارک برای اولین بار تهیه شد و معروف شد که در حال حاضر از شیرینی های معروف و پرمصرف ایرانی نیز می باشد. از شیرینی دانکارکی به گل محمدی نام برده می شود.

و در تهیه آن از آرد سفید ، تخم مرغ ، شیر ، شکر، کره یا مارگارین ، مایه خمیر، وانیل و نمک استفاده می شود و به راحتی میتوانید آن را در خانه هم تهیه کنید و برای یک عصرانه دلپذیر نوش جان کنید.

شیرینی دانمارکی

شیرینی نخود چی :

شیرینی نخودچی یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهر قزوین می باشد که همانطور که از نامش مشخص است ماده اصلی تشکیل دهنده آن آرد نخودچی می باشد.

شیرینی نخودچی یک شیرینی ترد و خوش طعم است که بسیار سریع آماده میشود و میتوانید آن را هم داخل فر و هم خارج از فر تهیه کنید.

شیرینی نخودچی

شیرینی پاپیونی:

از اون جایی که طرز تهیه شیرینی پاپیونی خیلی آسونه، اغلب افراد، به ویژه خانم های با سلیقه ای که اهل درست کردن کیک و شیرینی هستن، دوست دارن این شیرینی خوشمزه رو خودشون درست کنند این شیرینی هم با خمیر هزارلا درست می شود.

شیرینی پاپیونی

شیرینی مشهدی یا شیرینی عسلی:

شیرینی مشهدی که با نام‌های شیرینی آلمانی، شیرینی مارمالادی یا شیرینی مربایی نیز خوانده می‌شود، یکی از شیرینی‌های خشک پرطرفدار برای عید نوروز است. ریشه شیرینی عسلی از مشهد می باشد.

تزیین شیرینی عسلی

این شیرینی خوشمزه را می‌توانید با مواد متفاوتی همچون عسل، شکلات ذوب شده، ترافل‌های رنگی، پودر پسته، پودر نارگیل، کنجد و یا مواد دلخواه دیگر تزئین و نوش جان کنید. این شیرینی خوش طعم که از مواد ساده و قابل دسترس تهیه میشود معمولا دو سه روز بعد از پخت جاافتاده تر و خوشمزه تر می شود.

شیرینی-عسلی

شیرینی میکادو:

تهیه شیرینی میکادو بسیارساده و آسان است و نیازی به فر ندارد. این شیرینی که لایه لایه و خوشمزه است از نان مخصوص میکادو و خمیری مانند حلوا تشکیل میشود.نان میکادو را میتوانید از هر لوازم قنادی تهیه کنید.

این شیرینی بیشتر برای مراسم نذری، محرم استفاده می شود.

شیرینی میکادو

شیرینی کشمشی:

شیرینی کشمشی یکی از آسانترین و خوشمزه ترین شیرینی هایی است که به دو صورت نرم و خشک تهیه می شود.اصولاً بافت بیرونی شیرینی کشمشی ترد است و وسط آن نرم و لطیف است. این شیرینی سبک و پر طرفدار را می توان برای ایام عزاداری و برخی جشن های مناسبتی استفاده کرد.

شیرینی کشمشی

مسقطی شیراز

مسقطی بیشتر یک دسر ایرانی به حساب می‌آید اما در سفره نوروزی ایرانی ها، به خصوص در جنوب کشور جاپای قرص و محکمی دارد. مسقطی که با نشاسته و زعفران و مغز پسته درست می‌شود، شیرینی شیراز به حساب می‌آید اما نجف دریابندری در کتاب مستطاب آشپزی می‌نویسد: «مسقطی در گذشته در سبدهای کوچک برگ خرما از بندر مسقط به سواحل ایرانی خلیج فارس می‌آمد و سپس در بندرعباس و لنگه و میناب و بوشهر نظیر آن ساخته می‌شد و هنوز هم می‌شود.

شیرینی مسقطی

گز، شیرینی 450ساله

گز سابقه ای 450ساله دارد و از گیاهی به نام گزانگبین تهیه می شود که در اطراف اصفهان و خوانسار می روید. طبق گفته ها گز از زمان صفویه و همزمان با شکوفا شدن مجدد هنر و فرهنگ ایرانی در اصفهان به وجود آمده است. البته در این زمینه حدس و گمان ها فراوان است ولی متاسفانه تحقیقات مناسبی در مورد ریشه آن نشده.

شیرینی گز سوغات کدام استان است؟

این شیرینی اگرچه با نام اصفهان عجین شده اما در استان های چهار محال و بختیاری، یزد و فارس هم تهیه می شود. گز اصفهان و گز چهار محال و بختیاری که در بلداجی شهرکرد تولید می شوند مرغوب‌ترین انواع گز هستند. گفته می شود گز در دوره آقامحمد خان قاجار به کشورهای دیگر صادر می شد و معمولا یکی از شیرینی هایی بود که به عنوان پیشکش به پادشاهان کشورهای دیگر هدیه داده می شد.

شیرینی گز

دیگر شیرینی خشک

از دیگر شیرینی ها می توان به آب دندون (باب دندون) سوغات مازندران، شیرینی اریس (ریس شکلاتی) مربوط یه تبریز، شیرینی انگشت پیچ، انواع حلوا، باقلوا، شیرینی شکری، شیرینی یا کلوچه گردویی، کلوچه زنجبیلی، کلوچه نارگیلی، کلمبه، گردویی پفکی، نان فطیر و …. نام برد.