You are currently viewing درباره شیرینی نخودچی-نان نخودچی

درباره شیرینی نخودچی-نان نخودچی

شیرینی نخودچی یا نان نخودچی یکی از شیرینی های سنتی قزوین و از معروفترین شیرینی‌های ایرانی است.در حال حاضر در بیشتر شهرهای ایران تهیه می گردد.شیرینی نان نخودچی به علت ریز بودن شیرینی، مناسب برای ایام عید نوروز و خوردن فرزندان شما است .برای این شیرینی دستورهای متنوعی موجوده، ولی دستور اصیل و سنتی نخودچی از ترکیب آرد نخودچی ، روغن جامد و پودر قند تهیه می شه که نبود لبنیات عمر این شیرینی رو زیاد کرده و طعم و دوام خوبش، باعث شده در لیست شیرینی های نوروزی قرار بگیره. علاوه برا این نخودچی به دلیل نداشتن لبنیات و آرد گندم برای کسانی که منع مصرف گلوتن و لاکتوز دارن هم قابل استفادست. پخت شیرینی های سنتی ایران نیاز به تمرین و رعایت نکات زیادی داره، پس اگر بار اول به نتیجه مطلوب نرسیدید ناامید نشید.

تهیه شیرینی نخودچی

مواد لازم برای تهیه نان نخودچی، آرد نخودچی خیلی نرم، پودر شکر نرم و روغن است.طرز تهیه نان نخودچی بدین صورت است که پودر شکر و روغن را با هم مخلوط می‌کنند و هم می‌زنند تا کاملاً نرم و لطیف شود. سپس آرد نخودچی را اضافه کرده و مالش می‌دهند تا خمیر نرم شود و چسبندگی پیدا کند. خمیر را در یک کیسۀ نایلونی یک یا دو روز می‌گذارند بماند.سپس خمیر را روی میز به قطر یک سانتیمتر باز می‌کنند و با قالب‌های کوچک مخصوص نان نخودچی قالب می‌زنند و در سینی می‌چینند و در فری که از قبل گرم شده با حرارت ۳۰۰ درجه به مدت ۲۰ دقیقه می‌پزند تا نان‌ها طلایی شوند. این خمیر خشک‌تر از سایر خمیرها است و باید با مالش و ورز دادن آن را نرم کرد.

نکات طلایی پخت شیرینی نخودچی

  1. برای تهیه شیرینی نخودچی از مواد مرغوب بهره ببرید تا کیفیت آن عالی شود.
  2. برای ایجاد طعم خوب، هل تازه را آسیاب کنید تا شیرینی بعد از پخت طعم و عطر بی نظیری پیدا کند.
  3. می توانید به جای روغن از کره استفاده نمایید.
  4. اگر می خواهید تا شیرینی نخودچی بعد از پخت سفت گردد ۱۰۰ گرم آرد را به جای ۱۰۰ گرم آرد نخودچی استفاده کنید.
  5. لازم به ذکر است که شیرینی نخودچی در فر تغییر حجم و شکل نخواهد داد و اگر این اتفاق بیفتد یعنی شما مواد اولیه را درست استفاده نکرده اید.
  6. باید بدانید که شیرینی نخودچی وقتی داغ است شکننده می باشد پس تا خنک شدن آنها صبور بوده و به آن ها دست نزنید.

تزیین شیرینی نخودچی

برای خاص بودن شیرینی‌های آرد نخودچی، از بازار شکلات تخته‌ای بخرید، سپس آن را در یک ظرف قرار دهید و با حرارت کم روی شعله گاز بگذارید تا شکلات آب بشود. بعد با پنس یا انبر شیرینی‌های آرد نخودچی را درون شکلات بزنید، همچنین می‌توانید با استفاده از قلموی شرینی یا لیسک شکلات آب شده را روی شیرینی بمالید. به این ترتیب شیرینی‌های عید شما متفاوت خواهد بود.تزیین شیرینی نخودچی۱- تزیین ظرف شیرینی عید با انواع مختلف شیرینی آرد نخودچی به شکل دایره‌ایچیدن-شیرینی-نخودچی۳- شیرینی‌های آرد نخودچی ساده را کمی خامه و یا سس شکلات غلیظ روی آن بریزید و سپس انواع مغزیجات را روی آن‌ها  قرار دهید.شیرینی-نخودی-شکلاتی